Godt Nytt År frå leiar i Lærdal IL

Kjære alle medlemmer.
Kongen har nå holdt sin nyttårs tale og det er på tide å si farvell til 2020.
Et år vi alle kommer til å huske som året vi lærte nye ord som kohort, og der ordet dugnad som står så stekt hos oss, ble gitt en litt ny betydning. Som kongen så godt sa det, så avslutter vi ikke i fellesskap med kaffe, vafler og pølser. Denne dugnaden utfører vi i hver vår lille kohort.
Da.samfunnet ble stengt 12 mars, ble idretten og all aktivitet i regi av Idrettslaget stengt. Men heldigvis fikk vi etterhvert åpnet opp for aktivitet for barna. Og til slutt, voksne.
For å kunne starte aktiviteter har styrene i gruppene, trenerne, oppmenn osv lest nasjonale veiledere for smittevern innen de ulike særidrettene. I tillegg er sprit, som er noe vi absolutt ikke forbinder med idrett, blitt en del av hverdagen med spriting av hender og utstyr. Og vi skriver oppmøtelister.
Sammen har vi gjort en god jobb, som vi alle kan være stolte av. Vi har knapt hatt smitte her i Lærdal. Og historien om vår gamle lensmann, viser hvor lunefull denne sykdommen er. Hvem som helst kan bli syk, uten at de selv vet hvor de har blitt smittet. Så nå må vi sammen stå denne dugnaden ut. Vi nærmer oss. Lille julaften kom meldingen om at de første vaksinene kommer til Lærdal i uke 1.
Men det tar tid å få satt nok vaksiner til at vi kan åpne samfunnet tilbake til normal.
Derfor håper jeg vi klarer å fortsette dugnaden med å vaske hender, holde avstand, ikke dra på trening, skole, jobb når vi er syke og teste oss.
Barna våre, har som barna i resten av landet måtte bære en stor kostnad igjennom stengte skoler og fritidsaktiviteter. La oss derfor sammen stå denne dugnaden ut, slik at vi slipper å måtte stenge de aktiviteter vi nå har klart å få starte opp. Barna våre fortjener det.
Så ønsker jeg selvfølgelig at vinteren byr på snø i løypene på Borgund og is på banen på øyri, slik at vi alle kan vi treffes til aktiviteter ute.
Håpet mitt for 2021 er at ordet dugnad går tilbake til hva vi er vandt til. Lærdalsmarknad, Storehaugen Opp, Veterancup, Lærdalsturnering og alle de andre arrangementene vi har savnet så sårt i år. Sjelden har vel færre platekaker og vafler blitt stekt og færre kaffekopper blitt drukket i regi av Idrettslaget.
Jeg håper vi snart kan treffes flere i fellesskap, uten å skrive lister og telle hvor mange som er tilstede.
Så, kjære medlemmer. Tusen takk for innsatsen for Lærdal og Lærdal Idrettslag i annerledesåret 2020.
Med ønske om et riktig godt nytt år for dere alle.
Guri Olsen
Leiar Lærdal IL